Rig Pilot

Prosjekt 5272-01, K.S. Sandøy Supply AS & Co.

6 stk. 499 brt. Supplyskip, tegnet av Fiskerstrand og Eldøy i 1971.

 

Hoveddimensjoner.

Lengde over alt                                  57.20 m

Lengde perpendikulært                      51,00 m

Bredde på spant                                 11,00 m

Dybde i riss hoveddekk                       5,30 m

Lastet dypgang                                    4,20 m

Styrlast                                                 1,02 m

Dødvekt ca                                           850 tonn

 

Kapasiteter.

Nohab Polar hovedmotorer,  2 x 2300 BHP

Ankerhåndterings vinsj, slepevinsj Hydraulikk Brattvåg,I. P. Huse Steinshavn. S.L. 100

Åpent dekksareal                                 255 m2

Last på åpent dekk                              400 tonn

Sement tanker                                      3 stk. Total kapasitet 3690 cub. fot.

Brenn olje                                            270 tonn

Fersk vann                                           280 tonn  

Drill vann                                             350 tonn                       

 

Innredning.

Enmannslugarer                                   10 ststk.

Tomannslugarer                                     1 stk.

Passjerer                                                 8 mann

 

Rederiet.

K.S. Sandøy Supply AS & Co.

Dette var det første komandittselskapt som ble dannet for offshore-fartøy her i Norge.

Seinere ble dette den vanlige selskapsdannelsen for slike fartøy.

Rederen og grunnleggeren av dette var Lars Uksenøy, Myklebost og Knut Kjøl Eide.

Fiskerstrand og Eldøy med Lars Aage Eldøy var medvirkend til å starte rederie,finansiering og kontrahereing av totalt 6 fartøy. 4 bygget på Voldnes Mek. Verksted AS, Fosnavåg, og 2 bygget på Bolsønes Verft AS, Molde.

Dette var de aller første norsk-bygde supply-fartøyene.

Fiskerstrand og Eldøy sammen med Skipskonsulent AS i Bergen prosjekterte og leverte tegninger til prosjektet.

Fiskerstrand og Eldøy hadde nær kontakten med rederiet gjennom hele den perioden fartøyene var i drift under dette rederiet og under norsk flagg. Seinere prosjekterte vi hele 5 andre nye fartøyer til samme rederiet som også ble bygget i Norge.

Vi hadde også teknisk tilsyn med disse fartøyene.

Lars Aage introduserte begrepet AHTS - Anker Handling Tug Supply, Dette begrepet brukes over hele verden idag.

Denne kontraheringen og fartøyene dannet grunnlaget for at Uksenøy rederiet ble noe mer enn et rederi innen fiskeri. Fremdeles eksisterer rederiet med et stort seismicfartøy samt noen mindre fartøy, men er ikke inne i fiskeri lenger. Lars Aage var en pådriver for at disse supplybåtene ble bygget.

http://smp.alda.no/bestillpluss?5&artRefId=12856514&aviskode=SPO&targetUrl=http%253A%252F%252Fwww.smp.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttp%253A%252F%252Fwww.smp.no%252Fnaeringsliv%252Farticle12856514.ece

Ålesund 04.11.2014. 24.11.2014

  • Rig Pilot

  • Rig Pilot