Næringshistorisk forening

M/S ”Norørn”

Saltfisktråler, 499 BRT, til Noralf Støbakk med flere, Godøya.

Tegnet av Fiskerstrand og Eldøy 23. 12. 1971. Den første kontakten hadde F og E med rederiet den 30. 10. 68.

Hoveddimensjoner

Lengde over alt                                   52,80m

Lengde perpendikulært                       45,60m

Bredde på spt.                                     10,50m 

Dybde i riss hoveddekk                        4,65m                

Dybde i riss shelterdekk                       7,00m

 

Lasteromsvolum under hoveddekk     540 m3

Lasteromsvolum på hoveddekk          165 m3 

 

Innredning

Enmannslugarer     7 stk.

Tomannslugarer   10 stk

Egne messer for offiserer og besetning.

 

Rederiet

Noralf Støbakk var korsponderende reder og hadde med seg Sæbjørn Volle som maskinist og teknisk sjef. Rederiet fikk navnet Støbakk og Volle AS. Fartøyet ble utrustet for hodekapping og sløying av torsk som deretter ble saltet i rommet.

Seinere ble fartøyet ombygget for filetproduksjon.

 

”Norørn”

Tråleren ble bygget på Fiskerstrand Verft AS. Verftet hadde levert en noe større tråler til et

rederi fra Færøyene, ”Nonhamar”, en saltfisktråler som ein hadde laget prosjekt og  klassetegninger på. Dette var før byggingen av ”Norørn” til Støbakk og Volle.

”Norørn” skulle være under 500 BRT., etter de gamle målereglene. Dette var kompliserte byggeregler som gikk på bestemte regler for tanktopphøyder, målespant og målefrie rom.

Det var gjennom tida utviklet mange finurlige omgåelser av regelverket for å få maksimal utnyttelse av fartøyets volum og bygge fartøyet så stort som mulig, men fortsatt være under 500 BRT. Gjennom årene ble det mange konsulenter som var eksperter på målereglene.

Fiskerstrand og Eldøy traff nogenlunde bra, men måtte omdefinere proviant fryse- og kjølerom til spesialrom for frysing av lever og rogn, lasterom på hoveddekk var målefrie, men det var ikke proviantrom. Dette gikk bra og skipstegnerne greide å smyge seg under 500 BRT.  Det var Per Kverndokk som var ansvarlig for prosjektet.

Fakta om båten:

Fiskerimerke: M-38-G

Byggeår: 1974

Maskin: 2400 Hk Deutz (byggeår 1974)

Kallesignal: JWZC

Klasse: DNV1A1 Stern Trawler ICE-C

Rederi: Støbakk, Noralf, Ålesund

Nasjonalitet: Norge

Hjemmehavn: Ålesund

Verft

Navn: Fiskarstrand Mek.Verk., Fiskarstrand

Byggeår: 1975

Byggenummer: 26

Leveringsmåned: januar

Tonnasje

Bruttotonnasje: 498

Nettotonnasje: 173

Dødvekt: 599

Motor

Motortype: Deutz

Motorstørrelse: BHK 2400

Dieselmotor 4SC SA-6 cylindere diam.370x400mm.

Bygget av Kloeckner Humboldt Deutz,Køln

Bygget ved Kløckler-Humboldt Deutz AG. Köln

Dimensjoner

Lengde: 177.7'

Bredde: 34.6'

Dypgang: 18.3'

Eierhistorikk:

  1/1975: Noralf Støbakk P/R,Ålesund                                                       "NORØRN"
  6/1985: Forl.11,09m.BRUTTO:1.314 tonn.NET:533 tonn
    /1987: Fishery Products International Ltd.,St.John's.Canada          "NEWFOUNDLAND  LYNX"
    /1989: Moore Equipment Ltd(Fishery Products Int,Ltd)St.John's                     do
    /1993: Seafresh Fisheries Ltd.,Wellington,New Zealand                                do
    /1998: CNFC Oversea Fishery Co.Ltd.,Belize                                       "CHANG  XING"
    /2009: Videre skjebne ukjent/Further information unknown

 

 

Ålesund 26.03. 2014. 

Korrigert 19.11. 2014.

Korrigert tekst 21.03.16. Jan Aakvik, IKA Møre og Romsdal

Korrigert tekst 07.09.16. Gunnar Morsund, Næringshistorisk forening.