Saltfisktråler, 499 BRT, til Noralf Støbakk med flere, Godøya.
Tegnet av Fiskerstrand og Eldøy 23. 12. 1971. Den første kontakten hadde F og E med rederiet den 30. 10. 68.
Hoveddimensjoner
Lengde over alt 52,80m
Lengde perpendikulært 45,60m
Bredde på spt. 10,50m
Dybde i riss hoveddekk 4,65m
Dybde i riss shelterdekk 7,00m
Lasteromsvolum under hoveddekk 540 m3
Lasteromsvolum på hoveddekk 165 m3
Innredning
Enmannslugarer 7 stk.
Tomannslugarer 10 stk
Egne messer for offiserer og besetning.
Rederiet
Noralf Støbakk var korsponderende reder og hadde med seg Sæbjørn Volle som maskinist og teknisk sjef. Rederiet fikk navnet Støbakk og Volle AS. Fartøyet ble utrustet for hodekapping og sløying av torsk som deretter ble saltet i rommet.
Seinere ble fartøyet ombygget for filetproduksjon.
”Norørn”
Tråleren ble bygget på Fiskerstrand Verft AS. Verftet hadde levert en noe større tråler til et
rederi fra Færøyene, ”Nonhamar”, en saltfisktråler som ein hadde laget prosjekt og klassetegninger på. Dette var før byggingen av ”Norørn” til Støbakk og Volle.
”Norørn” skulle være under 500 BRT., etter de gamle målereglene. Dette var kompliserte byggeregler som gikk på bestemte regler for tanktopphøyder, målespant og målefrie rom.
Det var gjennom tida utviklet mange finurlige omgåelser av regelverket for å få maksimal utnyttelse av fartøyets volum og bygge fartøyet så stort som mulig, men fortsatt være under 500 BRT. Gjennom årene ble det mange konsulenter som var eksperter på målereglene.
Fiskerstrand og Eldøy traff nogenlunde bra, men måtte omdefinere proviant fryse- og kjølerom til spesialrom for frysing av lever og rogn, lasterom på hoveddekk var målefrie, men det var ikke proviantrom. Dette gikk bra og skipstegnerne greide å smyge seg under 500 BRT. Det var Per Kverndokk som var ansvarlig for prosjektet.
Fiskerimerke: M-38-G
Byggeår: 1974
Maskin: 2400 Hk Deutz (byggeår 1974)
Kallesignal: JWZC
Klasse: DNV1A1 Stern Trawler ICE-C
Rederi: Støbakk, Noralf, Ålesund
Nasjonalitet: Norge
Hjemmehavn: Ålesund
Verft
Navn: Fiskarstrand Mek.Verk., Fiskarstrand
Byggeår: 1975
Byggenummer: 26
Leveringsmåned: januar
Tonnasje
Bruttotonnasje: 498
Nettotonnasje: 173
Dødvekt: 599
Motor
Motortype: Deutz
Motorstørrelse: BHK 2400
Dieselmotor 4SC SA-6 cylindere diam.370x400mm.
Bygget av Kloeckner Humboldt Deutz,Køln
Bygget ved Kløckler-Humboldt Deutz AG. Köln
Dimensjoner
Lengde: 177.7'
Bredde: 34.6'
Dypgang: 18.3'
Eierhistorikk:
1/1975: Noralf Støbakk P/R,Ålesund "NORØRN"
6/1985: Forl.11,09m.BRUTTO:1.314 tonn.NET:533 tonn
/1987: Fishery Products International Ltd.,St.John's.Canada "NEWFOUNDLAND LYNX"
/1989: Moore Equipment Ltd(Fishery Products Int,Ltd)St.John's do
/1993: Seafresh Fisheries Ltd.,Wellington,New Zealand do
/1998: CNFC Oversea Fishery Co.Ltd.,Belize "CHANG XING"
/2009: Videre skjebne ukjent/Further information unknown
Ålesund 26.03. 2014.
Korrigert 19.11. 2014.
Korrigert tekst 21.03.16. Jan Aakvik, IKA Møre og Romsdal
Korrigert tekst 07.09.16. Gunnar Morsund, Næringshistorisk forening.